ANI PŘES HOUSTNOUCÍ SÍŤ DOBÍJECÍCH STANIC NENÍ VŽDY SNADNÉ DOBÍT ELEKTROMOBIL. MŮŽE ZA TO AROGANCE A HLOUPOST NĚKTERÝCH ŘIDIČŮ

Vysoká cena aut a nedostatečná infrastruktura – to jsou nejčastěji zmiňované důvody, proč se v Čechách elektromobilita zatím příliš nerozvíjí. Přejet elektromobilem z jednoho konce republiky na druhý je tak stále kousek hodný obdivu. A když k nedostatečné síti dobíjecích elektrostanic přidáme ještě faktor lidské arogance a hlouposti nelze se divit, že to elektromobily a jejich majitelé budou mít na českém trhu ještě dlouho hodně složité.

Svoji zkušenost s nabíjením elektromobilu totiž zveřejnili motorističtí kolegové na serveru www.testyojetin.cz, kteří se pokoušeli dobít v Praze testovací model BMW i3. Přečtěte si, jak to dopadlo:

K testu jsme si minulý týden vyzvedli elektromobil BMW i3. Auto, co jezdí jenom na elektřinu se musí samozřejmě také dobíjet. Jednou z možností je dobíjení přes noc v domácí garáži. Jenže naprostá většina majitelů elektromobilů potřebuje dobíjet i během dne, tedy když jsou v práci, na nákupech, nebo třeba s dětmi v kině. Proto se dobíjecí stanice staví, kde to jen jde. Nejčastěji v nákupních centrech. Stačí přijet, zapojit kabel, dojít si nakoupit a odjet s plně nabitým autem. Jenže to předpokládá, že se majitelé ostatních vozů, budou chovat podle elementárních pravidel slušnosti.

V průběhu týdenního testu jsme potřebovali auto asi 5x dobít mimo naši redakční elektrickou síť. S překvapením jsme ale zjistili, že to není zase tak úplně snadné. Nemluvíme o tom, jestli je snadné najít dobíjecí stanici. Na to existují aplikace do mobilu a také navigace v autě vám nabídne nejbližší „dobíječku“. Problémem je chování některých řidičů, kteří nemají elektromobil a přesto parkují před dobíjecími stanicemi. Například v OC Arkády byla obě místa před nabíjecí stanicí obsazena vozy s naftovým motorem. Na parkovišti u Žižkovské věže stál před nabíječkou švédský autobus, na Karlově náměstí zase bylo jedno z míst pro elektromobily obsazené starším modelem Audi A6. To už ale byla naše situace s dojezdem kritická a tak jsme raději odjeli zpět do redakce a připojili se na standardních 220V, kdy ovšem nabití trvá cca 10 hodin.

Je fajn, že se staví dobíjecí stanice pro elektromobily. Je fajn, že tyto vozy mohou zdarma parkovat na modrých zónách. Není ale v pořádku, že legislativa nijak neřeší situaci, kdy místo před dobíjecí stanicí blokuje vůz bez elektromotoru. Ono by to ani nebylo potřeba. To by se ale ostatní řidiči museli chovat slušně. Mimochodem – asi to byla jen náhoda, že dvě ze tří aut, která blokovala parkování před dobíjecí stanicí, měla „duchaplnou“ RZ na přání. Žádná z nich ale nebyla ve formátu BLB OBECNY…